Blokada

piątek, 20 marca 2015

Obserwacja Montessori cz. 1


Na samą  myśl o wysłaniu dziecka do przedszkola przechodziły mnie dreszcze, pewnie za sprawą moich własnych doświadczeń przedszkolnych jaki i przerażających reportaży telewizyjnych. Wszystkie wątpliwości zostały rozwiane jak tylko pojawiła się możliwość wysłania dziecka do przedszkola Montessori. Od razu wiedziałam że to dla nas. Męża nie trzeba było długo namawiać.  Założenia przedszkola w 100% odpowiadają naszym potrzebom związanym z zapewnieniem dziecku odpowiednich warunków do rozwoju. Okres adaptacyjny był trudny, trafiliśmy akurat w moment kiedy Mały był z nami bardzo związany i jeżeli ktokolwiek opuszczał nasze 3 osobowe grono zalewał się łzami. Po 2 miesiącach, z czego połowę przechorował, wszystko się zaczęło układać.
Co mogę powiedzieć o moich obserwacjach po pół roku uczęszczania do placówki?!
Nie mamy na razie żadnych problemów wychowawczych. Dziecko współpracuje w różnych dziedzinach. Miewa oczywiście gorsze dni. Słownictwo jakim dysponuje jest ogromne. Buduje piękne złożone zdania, bardzo często odmienia wyrazy, śpiewa piosenki, ma niesamowitą pamięć do wierszyków, potrafi swoje myśli przetworzyć na zdania, jak czego nie potrafi powiedzieć to próbuje i mówi po swojemu, nie ma żadnych blokad. Uwielbia rysować, od dawna poprawnie trzyma kredkę, rysuje zamknięte kółka. Lubi przelewać, przesypywać, układać. Sam sprząta, bardzo często robi to instynktownie, czasami próbuje się kimś wyręczyć:). Nauczył się sam jeść, pić, ubiera różne części garderoby. Czuje się częścią grupy przedszkolnej, dobrze się odnajduje wśród dzieci, aczkolwiek nie ma potrzeby bliższego kontaktu, często przybiera role obserwatora.



OBSERWACJE PRZEDSZKOLNE 2014/15:


  • Bartek jest pogodnym, radosny dzieckiem
  • Preferuje indywidualny czas pracy z nauczycielem
  • Zdarza mu się trzymać na uboczu. Nieczęsto włącza się we wspólne prace, podczas wyjścia odmawia ustawienia się w parze woli iść samodzielnie lub obok nauczyciela
  • Chętnie włącza się w zabawy muzyczne podczas rytmiki
  • W większości dostosowuje się do panujących reguł i zasad, wykonuje prośby dorosłych by np. posprzątać pomoce
  • Stara się wykonywać wszystko samodzielnie, rzadko prosi o pomoc
  • Podczas zajęć grupowych jest spokojny, wykazuje zainteresowanie prezentowanymi treściami, chętnie uczestniczy w zabawach w kręgu
  • W czasie zabaw na świeżym powietrzu preferuje zabawy samodzielne , rzadko włącza się w zabawy z innymi dziećmi
  • Samodzielnie ubiera skarpetki, spodnie i kapcie odpina i zapina rzepy, odpina zatrzaski
  • Samodzielnie odkręca słoiki i podejmuje próby ponownego ich zakręcenia
  • Samodzielnie nakrywa do stołu w miarę swoich możliwości potrafi sprzątnąć po posiłku
  • Chętnie podejmuje prace z nowym materiałem, coraz dłużej skupia uwagę na wykonywanym ćwiczeniu, w przypadku niepowodzenia samodzielnie podejmuje próby poprawnego wykonania zadania
  • Nawleka duże korale na sznurek
  • Potrafi przenieść łyżeczką materiał z jednego pojemnika do drugiego coraz rzadziej zdarza mu się przy tym rozsypywanie materiału
  • Chętnie sięga po materiały z zakresu życia codziennego
  • Samodzielnie próbuje wykonywać wiele ćwiczeń




Kilka zdjęć z naszych początków w przedszkolu. Było ciężko. Dzielny chłopczyk świetnie sobie radził. Teraz na szczęście uwielbia już chodzić do "przedszkolka" 











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz